ubezpieczenie oc

Zgodnie z Ustawą z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, każdy właściciel pojazdu mechanicznego zarejestrowanego w Polsce, zobowiązany jest do wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Art.4 Ustawy określa bowiem, że "ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, zwane dalej "ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych" jest obowiązkowe.

Kupując ubezpieczenie oc pojazdu mechanicznego, właściciel pojazdu ubezpiecza odpowiedzialność cywilną, z tytułu której odpowiada, jeśli spowoduje wypadek drogowy. Inaczej mówiąc, poszkodowanemu przysługuje odszkodowanie z tytułu odpowiedzialności cywilnej sprawcy wypadku. Odszkodowanie ustala się i wypłaca w granicach odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem, najwyżej jednak do wysokości sumy gwarancyjnej ustalonej w umowie. Suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość w złotych:

• w przypadku szkód na osobie - 2 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych,
  • w przypadku szkód w mieniu - 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych

Dosyć istotny może być również fakt, że Ustawa zabrania zakładom ubezpieczeń posiadającym zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, możliwości odmówienia zawarcia umowy ubezpieczenia.